Sønderjylland rundt maj 2005 Fredag den 20 maj 2005
Vejret var overskyet med udsigt til regn over hele landet. Vinden var i syd/øst med 10-14 grader. Det var endnu ikke begyndt at regne. Om det var en forvarsel på hvad der skulle komme ved jeg ikke, men vores kaptajn (Per) var punkteret allerede inden han nåede stadion på Langmarksvej i Horsens. Det skulle vise sig, at der kom yderligere 7 punkteringer inden vi nåede Ribe først på aftenen. To hustruer Henny og Jane var taget med på Stadion og gode formaninger som, kør nu ordentligt og husk regnfrakken, var gode at have med i bagagen. Alex startede servicevognen og skulle køre den de første ca. 30 kilometer. Vi andre otte satte os op på cyklerne og begyndte turen mod Hatting, Løsning, Øster Snede, Lindved og Grejs. Efter Løsning var det så småt begyndt at regne og næste punktering fik vi inden Grejs (Henning). Søren skiftede med Alex i servicevognen og nu gik det mod Jelling, hvor vi fik næste punktering (Per). Videre gik det i det smukke grønne østjydske landskab med snoede veje, bakker og vandløb til Nørup. Også kanon flot ned mod Vejle Ådal og op mod Tørskind, hvor vi skulle holde vores frokost ved Robert Jacobsens skulpturer.
Det var i mellemtiden blevet tørvejr og humøret var højt. Op af den stejle bakke i Tørskind med en stigningsprocent på vel 12-14% forsøgte Niels Frede et angreb med måtte ved første sving sande, at det var for tidligt. Klageråb lød nu fra hans mund og vi andre overhalede ham en efter en. Han tog senere på turen fusen på os alle. Henning var rigtig flot kørende opad og vandt i sin sædvanlige siddende, kraftfulde stil foran Lars, Birger, Alex, Brian, Per, Niels F. og Jørn. Frokosten blev nu indtaget og vi fik tid til at ordne lidt ved cykler og tøj samt efterse dækkene for eventuelle småsten. Efter frokostpausen var der planlagt en enkeltstart på 7,4 kilometer på en rundstrækning omkring Tørskind.
Inden
enkeltstarten havde Per lavet en seedning, således at vi blev sendt
afsted med 1 minuts mellemrum og med den bedste seedede først. Dette
skulle forhindre at vi hentede hinanden på ruten, hvilket alligevel var
ved at ske, da Henning som var seedet som nummer 2, var tæt på at blive
hentet af Birger. Bortset fra Birger og Henning's seedning, passede Per's
forudsigelse perfekt, selvom det var meget tæt løb. Fra 3 til 6 pladsen
var der kun en forskel på 9 sekunder.
Lars og Henning blev for at hjælpe Birger og Per og de øvrige fire Jørn, Brian, Niels Frede og Søren fortsatte mod Ribe. Jørn`s hold fandt hurtig ind i en rytme med et godt samarbejde, hvor alle skiftedes til at tage føringer. "onde" tunger i gruppen mente, at Jørn kun havde taget fire føringer af fire sekunders varighed hver. Men Jørn havde selvfølgelig lyttet til sin kaptajn`s (Per) formaninger om, at alle skulle tage del i slæbet oppe foran, også selv om det kun var korte føringer. Og da vi ikke er vant til at se Jørn i front, ville de samme "onde" tunger spare sammen til en vindbreaker til Jørn, så han kunne være deroppe i noget længere tid. Føringerne i Lars`s gruppe blev næsten udelukkende taget af Lars selv med Henning på hjul derefter Per og Birger. Som klart den stærkeste rytter tog Lars slæbet. Birger var ved at slippe (sukkerkold) og måtte have hjælp af servicevognen med en yankeebar. Endelig kom skiltet "Ribe", for vi var nu gennemblødte, med 130 km i benene og godt sultne. Jørn gruppen var ankommet ca. en halv time før os og havde fundet vandrehjemmet. Alex kørte igen servicevognen og da vi var forbi Ribe Cykellager måtte han ind og købe 10 slanger, så vi havde noget at gøre med resten af turen. Vi andre fortsatte ind mod vandrehjemmet. Vi fandt det dog først efter at have spurgt en del mennesker undervejs. Alex kom med vor tøj og proviant yderligere en halv time senere. Han havde også problemer med at finde det, men det var navigationen i bilen der ikke var indkodet ordentlig. Efter et dejligt varmt bad, vask og tørring af tøj (tørretumbler), rengøring af cykler (Alex, Birger) kunne vi godt sultne begive os ud i byen til et spisested ved navn "Sælhunden".
Et
dejligt hyggelig sted ved åen og med en god
personlig betjening. Efter
en gang oksekødsuppe, diverse forskellige bøffer og wienerschnitzler og
ikke mindst den gode australske rødvin var stemningen helt i top. Maden havde
været fremragende og snakken gik lystigt om bl.a. dagens bedrifter, men
også mange andre emner blev vendt. Til sidst var der ikke andre end os i lokalet
og da vi skulle til at gå, kunne vi ikke finde Søren. Niels Frede mente,
at han vist nok var gået på toilet, men det var da for langt tid siden.
Men ganske rigtig, Søren havde fået en galoperende ...... og sad klistret
til sædet. Men ud kom han da til sidst og vi måtte videre ud i Ribes
natteliv. Pludselig så vi en stor gruppe turister omkring en ældre mand
med en stav i hånden. Det var vægteren der skulle til at gå sin runde i
byen for at
"slukke" lysene i gaden. Ganske hyggeligt i den gamle middelalderby,
men vi fortsatte ind på et værtshus ved navn "Strygehjernet" hvor
nogle fik en kop kaffe, andre en øl eller sodavand. Lidt over elleve begav
vi os hjemad godt trætte, men Niels Frede og Brian måtte lige have en pølse
ved pølsevognen overfor Domkirken. Vi var alle enige om, at det havde været
god dag, med en rigtig god afslutning, så vi var alle spændte på hvad lørdagen
ville bringe i samværet med rytterne fra Agerskov.
Der kom 5 mand fra
Maden (dejlige sandwiches) stod
Et par stykker gled hurtig ned og efter pausen gik det videre på
Medens vi sad på terrassen i dejligt solskin og nød en øl efter de ca. 115 km kom Agerskov
folkene til stor glæde for os alle og vi hyggede os en lille times tid inden
de dragede hjemaf til Agerskov. Nogle herlige gutter at være sammen med. Vi
Alex havde fundet et par modbydelige
bakker med 12-15% stigninger i Grejs. Jørn var startet i ledsager-
vognen, men
måtte efter ca. 25 km ud og køre istedet for Brian, der ikke havde det
særlig godt. Alex havde lånt Jørn`s forhjul, da hans eger på forhjulet
sprang aftenen før. Der måtte så skiftes forhjul og indstilles computere og
videre gik det, i det nu meget kuperede østjyske landskab. En fantastisk
udsigt mødte os ned mod Vejle. Efter den første kraftige stigning vundet af
Lars, og vi andre bagefter, holdt vi en kort pause for at samle op.
Pludselig var Brian væk i en lille granskov. Han fik brækket sig og havde
det bedre, da han kom tilbage. Videre gik det mod næste stigning og her var
det at Niels Frede tog fusen på os alle. Lars var stukket af i et opskruet
tempo opad, da Niels Frede pludselig kom forbi vi andre i bedste Lance
Amstrong stil stående i lette tråd. "Han går ned", tænkte vi alle, men det
gjorde fyren ikke.
Videre gik det mod toppen, uden at vi andre kunne indhente ham. Godt kørt
knægt. Lars kunne han dog ikke nå, og han kunne da heller ikke tie stille,
da vi andre kom op til ham. "Der fik jeg jer i r........ Selvfølgelig i en
gemytlig tone som altid. Farten blev efter Grejs skruet betydelig i vejret. Lars lagde sig foran, og
gennemsnittet var nu på 35-40 km/t. Anden pladsen på den anden bakke havde kostet Niels Frede en masse krafter
og han blev nu sat godt og grundig. Vi lavede en opsamling inden Øster Snede
hvor han kom med igen og fra Løsning blev farten sat yderligere op. "Bare
vent", sagde Alex, "nu skruer han (Lars) tempoet yderligere op". Og ordene
var lige sagt, inden det skete. Nu var farten 44-46 km/t og der kom
yderligere mandefald. Men alle kendt nu vejen hjem og vi kom hjem i 3 små
grupper. Vi var alle enige om, at det havde været en fremragende tur både
socialt og sportsligt og så havde vi mødt nogle flinke gutter fra Agerskov
og der blev knyttet nogle forbindelser, som begge parter forhåbentlig kan få
noget ud af i fremtiden. |
||||||||||||||||||||
Lidt statistik fra turen: Første etape fra Horsens til Ribe var på 130 km incl. den indlagte enkeltstart. Gennemsnitsfarten var på ca. 27-28 km/t. Anden etape fra Ribe til Kolding via Agerskov klubhus var på 125 km. Gennemsnitsfarten var på ca. 28 km/t Sidste etape fra Kolding til Horsens var på 70 km og her var gennemsnitsfarten 30 km/t.. For dem som kørte alle km, blev turen således på 325 km. Jørn, Alex, Søren og Brian som fungerede som chauffører, kørte mellem 210-280 km. Oversigt over turen kan ses på de viste kort. Kortene kan forstørres ved at klikke på kortene.
mvh |
Redigeret 11 juni 2005