Sønderjylland rundt maj 2005

Fredag den 20 maj 2005
Så kom dagen endelig. Ni forventningsfulde motionsryttere fra HFS Cykelmotion Per, Henning, Jørn, Alex, Lars, Nils Frede, Søren, Brian og Birger skulle i dagene 20, 21 og 22. maj 2005 ned og se noget af det sønderjyske landskab. Desværre måtte en tiende mand Hans melde afbud to dage før vi skulle af sted p.gr.a. af en dårlig ryg. Vi skulle mødes på stadion klokken 10.30.

Hele holdet samlet inden starten

Vejret var overskyet med udsigt til regn over hele landet. Vinden var i syd/øst med 10-14 grader. Det var endnu ikke begyndt at regne. Om det var en forvarsel på hvad der skulle komme ved jeg ikke, men vores kaptajn (Per) var punkteret allerede inden han nåede stadion på Langmarksvej i Horsens. Det skulle vise sig, at der kom yderligere 7 punkteringer inden vi nåede Ribe først på aftenen. To hustruer Henny og Jane var taget med på Stadion og gode formaninger som, kør nu ordentligt og husk regnfrakken, var gode at have med i bagagen. Alex startede servicevognen og skulle køre den de første ca. 30 kilometer. Vi andre otte satte os op på cyklerne og begyndte turen mod Hatting, Løsning, Øster Snede, Lindved og Grejs. Efter Løsning var det så småt begyndt at regne og næste punktering fik vi inden Grejs (Henning). Søren skiftede med Alex i servicevognen og nu gik det mod Jelling, hvor vi fik næste punktering (Per). Videre gik det i det smukke grønne østjydske landskab med snoede veje, bakker og vandløb til Nørup. Også kanon flot ned mod Vejle Ådal og op mod Tørskind, hvor vi skulle holde vores frokost ved Robert Jacobsens skulpturer.

Frokostpause ved Robert Jacobsens skulpturer

Det var i mellemtiden blevet tørvejr og humøret var højt. Op af den stejle bakke i Tørskind med en stigningsprocent på vel 12-14% forsøgte Niels Frede et angreb med måtte ved første sving sande, at det var for tidligt. Klageråb lød nu fra hans mund og vi andre overhalede ham en efter en. Han tog senere på turen fusen på os alle. Henning var rigtig flot kørende opad og vandt i sin sædvanlige siddende, kraftfulde stil foran Lars, Birger, Alex, Brian, Per, Niels F. og Jørn. Frokosten blev nu indtaget og vi fik tid til at ordne lidt ved cykler og tøj samt efterse dækkene for eventuelle småsten.

Efter frokostpausen var der planlagt en enkeltstart på 7,4 kilometer på en rundstrækning omkring Tørskind.

Enkeltstartruten lige nord for Egtved.

Resultat af enkeltstart:
1. Lars Kjeldgard       12:35
2. Birger Miller           13:26
3. Henning Grotkjær  14:24
4. Alex Pedersen        14:30
5. Brian Hedevang     14:31
6. Per Madsen            14:33
7. Niels Thomsen       15:05

Inden enkeltstarten havde Per lavet en seedning, således at vi blev sendt afsted med 1 minuts mellemrum og med den bedste seedede først. Dette skulle forhindre at vi hentede hinanden på ruten, hvilket alligevel var ved at ske, da Henning som var seedet som nummer 2, var tæt på at blive hentet af Birger. Bortset fra Birger og Henning's seedning, passede Per's forudsigelse perfekt, selvom det var meget tæt løb. Fra 3 til 6 pladsen var der kun en forskel på 9 sekunder.

Vi havde indtil nu undgået nedbør i større mængder og vejene var næsten
tørre, så vi begav os mod Egtved, nu med Jørn i ledsagervognen og vi andre på cyklerne. Fra Egtved gik turen mod Vorbasse og endnu en punktering mellem Egtved og Vorbasse samt endnu en lige ved ankomsten til Vorbasse (Per) slog os ikke ud. Vorbasse krigshavn og endnu en punktering lige uden for Vorbasse (Henning) kunne heller ikke stoppe os. Vi var efterhånden ved at være gode til at skifte slanger og vi havde en god servicemand i Jørn, der var parat med pumpen i samme øjeblik vi var stået af cyklerne. Efter at vi var kommet forkert ud af Vorbasse og måtte vende om for at køre mod byerne Lindknud og Brorup var regnen og vinden så småt ved at tage til. Vi blev enige om, at køre den direkte vej mod Ribe ca. 35 kilometer selvom det betød hovedvej og meget trafik. en dobbelt punktering (Birger og Per) 25 kilometer før Ribe gjorde, at vi måtte dele os i to hold.

Dobbelt punktering 25 km fra Ribe

Lars og Henning blev for at hjælpe Birger og Per og de øvrige fire Jørn, Brian, Niels Frede og Søren fortsatte mod Ribe. Jørn`s hold fandt hurtig ind i en rytme med et godt samarbejde, hvor alle skiftedes til at tage føringer. "onde" tunger i gruppen mente, at Jørn kun havde taget fire føringer af fire sekunders varighed hver. Men Jørn havde selvfølgelig lyttet til sin kaptajn`s (Per) formaninger om, at alle skulle tage del i slæbet oppe foran, også selv om det kun var korte føringer. Og da vi ikke er vant til at se Jørn i front, ville de samme "onde" tunger spare sammen til en vindbreaker til Jørn, så han kunne være deroppe i noget længere tid. Føringerne i Lars`s gruppe blev næsten udelukkende taget af Lars selv med Henning på hjul derefter Per og Birger. Som klart den stærkeste rytter tog Lars slæbet. Birger var ved at slippe (sukkerkold) og måtte have hjælp af servicevognen med en yankeebar. Endelig kom skiltet "Ribe", for vi var nu gennemblødte, med 130 km i benene og godt sultne. Jørn gruppen var ankommet ca. en halv time før os og havde fundet vandrehjemmet. Alex kørte igen servicevognen og da vi var forbi Ribe Cykellager måtte han ind og købe 10 slanger, så vi havde noget at gøre med resten af turen. Vi andre fortsatte ind mod vandrehjemmet. Vi fandt det dog først efter at have spurgt en del mennesker undervejs. Alex kom med vor tøj og proviant yderligere en halv time senere. Han havde også problemer med at finde det, men det var navigationen i bilen der ikke var indkodet ordentlig. Efter et dejligt varmt bad, vask og tørring af tøj (tørretumbler), rengøring af cykler (Alex, Birger) kunne vi godt sultne begive os ud i byen til et spisested ved navn "Sælhunden".

Aftensmad på Sælhunden i Ribe

Et dejligt hyggelig sted ved åen og med en god personlig betjening. Efter en gang oksekødsuppe, diverse forskellige bøffer og wienerschnitzler og ikke mindst den gode australske rødvin var stemningen helt i top. Maden havde været fremragende og snakken gik lystigt om bl.a. dagens bedrifter, men også mange andre emner blev vendt. Til sidst var der ikke andre end os i lokalet og da vi skulle til at gå, kunne vi ikke finde Søren. Niels Frede mente, at han vist nok var gået på toilet, men det var da for langt tid siden. Men ganske rigtig, Søren havde fået en galoperende ...... og sad klistret til sædet. Men ud kom han da til sidst og vi måtte videre ud i Ribes natteliv. Pludselig så vi en stor gruppe turister omkring en ældre mand med en stav i hånden. Det var vægteren der skulle til at gå sin runde i byen for at "slukke" lysene i gaden. Ganske hyggeligt i den gamle middelalderby, men vi fortsatte ind på et værtshus ved navn "Strygehjernet" hvor nogle fik en kop kaffe, andre en øl eller sodavand. Lidt over elleve begav vi os hjemad godt trætte, men Niels Frede og Brian måtte lige have en pølse ved pølsevognen overfor Domkirken. Vi var alle enige om, at det havde været god dag, med en rigtig god afslutning, så vi var alle spændte på hvad lørdagen ville bringe i samværet med rytterne fra Agerskov.

Lørdag den 21 maj 2005
Efter en god nats søvn, stod vi op ca. 07.00 for at være klar til
morgenmaden klokken 08.00. Et fremragende komplet morgenbord til et sultent
cykelteam. Efter morgenmaden var der rengøring og klargøring af cykler, hvor
Alex (kørende cykelmekaniker) bl.a. måtte ligge indlæg i 3 cykler for i det
mindste at spare nogle punkteringer. Vi havde aftalt med Agerskov Cykelklub,
at mødes ude foran vandrehjemmet i Ribe klokken 10.00.

HFS cykelmotion og 5 mand fra Agerskov cykelklub samlet inden starten fra Ribe.

Der kom 5 mand fra
Agerskov klokken 09.30 standmæssigt transporteret i bil med cyklerne bagpå.
Jeg kan nævne navnene på 4 af dem og det var formand Bent, turarrangør Bent,
Jørgen og Nicolaj. Lidt over 10.00 gik turen mod Agerskov. Efter regnen
fredag var der nu opklaring og solskin på vej ligesom temperaturen var
steget til 15-18 grader og vind fra syd/øst.
Turen var rigtig smuk igennem det sønderjyske landskab fra Ribe mod
Agerskov. En strækning på ca. 50 km. Vi havde en rigtig god guide i
turarrangør Bent, som fortalte om de forskellige områder vi så undervejs.
Farten lå på omkring de 30 km/t i gennemsnit. Vi fik en punktering (Lars K.)
inden Agerskov og den eneste den dag. Landskabet var meget afvekslende med
lidt mindre bakker, åbne landskaber og lidt skov. Bent havde med vilje valgt
de små veje uden den store trafik. Før vi nåede Agerskov kunne vi pludselig
se, at Agerskovfolkene alle mand satte farten op i front, og det tog lige et
par sekunder før det gik op for os, at det selvfølgelig var skiltespurgten
til Agerskov by, det gjaldt om. Da vi nåede Agerskov Cykelklubs klubhus
tabte vi alle pusten. Et dejligt velfungerende, nydeligt istandsat stort
klubhus med køkken, bad, depotrum, omklædning og stor stue med plads til vel
40-50 mand. Noget vi andre kun drømmer om. Klubhuset havde klubben selv
finansieret (35.000 kr), transport af klubhuset til stedet, (på en lejet
grund fra kommunen, årligt ca. 300,- kr.) samt istandsættelse m.m. Man havde
indtryk af, at hele byen måtte have stået bag. Alle kendte nogen der lige
kunne lave det eller det. Sådan skal det være og et fantastisk samlingspunkt
for rytterne i byen, som strakte fra 2-3 licensryttere over en stor flok
motionister (som os) til cykelkurveholdet.

Klubhuset for ryttterne i Agerskov

Maden (dejlige sandwiches) stod
klar på bordene serveret af 2 hustruer til Agerskov rytterne samt deres alt mulig mand og motionsrytter Harry. Vi hyggede os en times tid med taler fra Agerskovs formand Bent samt vores hold kaptajn Per og en masse cykelsnak
m.m. Selvom vi kunne have siddet i det dejlige klubhus og hygget os hele eftermiddagen måtte vi videre. 3 motionsryttere fra Agerskov, turarrangør Bent, Jørgen og Nicolaj ville følges med os til Kolding (ca. 80 km) hvor vi havde bestilt overnatning på vandrehjemmet i Kolding. Igen kørte vi igennem et dejligt afvekslende landskab i solskin. Vi gjorde holdt ved en kirke i
Moltrup efter ca. 40 km og her gjorde de medbragte sandwiches fra klubhuset
det godt.

Pause ved Moltrup kirke.

Et par stykker gled hurtig ned og efter pausen gik det videre på
Kongevejen forbi en gammel Mølle smukt beliggende ved Hammelev.
Det nationale klenodie Skamlingsbanken skulle passeres og jeg kunne mærke på alle, at det var der slaget skulle stå. Niels Frede startede sædvanen tro angrebet,men måtte igen give op et stykke før toppen. Lars "vandt"
bakkespurten foran Nicolaj fra Agerskov,medens vi andre kom i samlet flok lige bag efter. Efter Skamlingsbanken blev farten sat op fra 28-29 til 32-33 km/t i gennemsnit ind mod Kolding. Vi tog afsked med Agerskovfolkene lige ved udkanten af Kolding. En bil ville afhente dem, men ikke alle af vore folk nåede at sige ordentlig farvel på grund af misforståelser omkring samlingsstedet. Vandrehjemmet i Kolding var ikke sådan at finde og de mennesker vi spurgte, kendte heller ikke beliggenheden, men vi fandt det dog til sidst på en bakketop nær stadion. Bakken op til vandrehjemmet var godt lang og stejl og vi måtte selvfølgelig igen have en bakkespurt. Under denne bakkespurt sprang Alex forøvrigt et eger i sit forhjul.

Afslapning ved Kolding vandrehjem

Medens vi sad på terrassen i dejligt solskin og nød en øl efter de ca. 115 km kom Agerskov folkene til stor glæde for os alle og vi hyggede os en lille times tid inden de dragede hjemaf til Agerskov. Nogle herlige gutter at være sammen med. Vi
håber vi må få lov til at gøre gengæld i nær fremtid. Efter et godt varmt bad, barbering m.m. var vi klar til at indtage Kolding. Vi gik i samlet flok ned i byen og valgte en restaurant Hereford Steak i midtbyen med salatbar og rødvin. Igen gik snakken livligt og ikke mindst efter at rødvinen igen begyndte, at sætte sit præg. Hans, den 10 mand som måtte melde afbud få dage før afrejsen(dårlig ryg),var stødt til os på vandrehjemmet i Kolding og var også med. Efter aftensmaden gik vi i den nu lune sommeraften en tur rundt i byen. Undertegnede måtte partout have en is og vi fandt da også et ishus, hvor vi fik den største is, jeg til dato har fået med negerboller og hele svineriet til 25,- kr. Vi 5 der købte den is fik nok, kun Søren kunne også klare sin svogers Niels Fredes sidste negerbolle efter isen!!!! Vi var enige om, at det måtte give gode ben til dagen efter. Hjemturen gik omkring Koldinghus, søen og op mod vandrehjemmet hvor vi nød en enkelt øl inden sengetid. Endnu en god dag havde passeret. Imorgen venter kun ca. 70 km inden vi er hjemme.

Søndag den 22 maj 2005
Søndag var med solskin og blå himmel ved syvtiden om morgenen. Temperaturen vel på 18-22 grader med syd/vesten vind. Morgenbordet på vandrehjemmet var ligeså sublimt som i Ribe. Så alle mand tog godt fra på nær Brian. Han så lidt halv skidt ud, havde kvalme og ikke sovet siden 05.30. Vi blev enige om, at det var nok fordi, han ikke havde fået den store is aftenen i
forvejen!!. Efter rengøring af værelserne, var vi 4 mand der fik vores bagage med Hans hjem. Tak for det, Hans. "Punktering", råbte Søren pludselig og det var inden vi var startet. Slangen blev skiftet og vi var klar til de sidste ca. 70 km til Horsens. Vi skulle gerne nå hjem til middag i god tid inden AC Horsens skulle møde Fredericia i 1 division i fodbold. Ruten skulle
gå ad de små veje mod Almind, Viuf og nord om Vejle til Grejsdalen, Øster Snede, Løsning, Hatting og Horsens.

Bakken efter Østengård og op mod Grejs var 2 skrappe stigninger.

Alex havde fundet et par modbydelige bakker med 12-15% stigninger i Grejs. Jørn var startet i ledsager- vognen, men måtte efter ca. 25 km ud og køre istedet for Brian, der ikke havde det særlig godt. Alex havde lånt Jørn`s forhjul, da hans eger på forhjulet sprang aftenen før. Der måtte så skiftes forhjul og indstilles computere og videre gik det, i det nu meget kuperede østjyske landskab. En fantastisk udsigt mødte os ned mod Vejle. Efter den første kraftige stigning vundet af Lars, og vi andre bagefter, holdt vi en kort pause for at samle op. Pludselig var Brian væk i en lille granskov. Han fik brækket sig og havde det bedre, da han kom tilbage. Videre gik det mod næste stigning og her var det at Niels Frede tog fusen på os alle. Lars var stukket af i et opskruet tempo opad, da Niels Frede pludselig kom forbi vi andre i bedste Lance Amstrong stil stående i lette tråd. "Han går ned", tænkte vi alle, men det gjorde fyren ikke. Videre gik det mod toppen, uden at vi andre kunne indhente ham. Godt kørt knægt. Lars kunne han dog ikke nå, og han kunne da heller ikke tie stille, da vi andre kom op til ham. "Der fik jeg jer i r........ Selvfølgelig i en gemytlig tone som altid. Farten blev efter Grejs skruet betydelig i vejret. Lars lagde sig foran, og gennemsnittet var nu på 35-40 km/t. Anden pladsen på den anden bakke havde kostet Niels Frede en masse krafter og han blev nu sat godt og grundig. Vi lavede en opsamling inden Øster Snede hvor han kom med igen og fra Løsning blev farten sat yderligere op. "Bare vent", sagde Alex, "nu skruer han (Lars) tempoet yderligere op". Og ordene var lige sagt, inden det skete. Nu var farten 44-46 km/t og der kom yderligere mandefald. Men alle kendt nu vejen hjem og vi kom hjem i 3 små grupper. Vi var alle enige om, at det havde været en fremragende tur både socialt og sportsligt og så havde vi mødt nogle flinke gutter fra Agerskov og der blev knyttet nogle forbindelser, som begge parter forhåbentlig kan få noget ud af i fremtiden.

mvh
Birger Miller

Se alle billederne under menupunkt billeder, samt på Agerskov cykelklub's hjemmeside.

Lidt statistik fra turen:
Første etape fra Horsens til Ribe var på 130 km incl. den indlagte enkeltstart. Gennemsnitsfarten var på ca. 27-28 km/t.
Anden etape fra Ribe til Kolding via Agerskov klubhus var på 125 km. Gennemsnitsfarten var på ca. 28 km/t
Sidste etape fra Kolding til Horsens var på 70 km og her var gennemsnitsfarten 30 km/t..

For dem som kørte alle km, blev turen således på 325 km.
Jørn, Alex, Søren og Brian som fungerede som chauffører, kørte mellem 210-280 km.

Oversigt over turen kan ses på de viste kort. Kortene kan forstørres ved at klikke på kortene.